¦¦§¦¦¤~ M. 0. S. h. K . I .L A ~¤¦¦§¦¦

يشرفنا الاشتراك معانا وتنورنا

احلى مشكله لاجن شباب


    اكمل المثل

    شاطر
    avatar
    sahr5a
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 908
    العمر : 28
    بتشتغل ايه يا عم : student
    مودك ايه؟ : منفضة علااااااااااخر
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 26
    تاريخ التسجيل : 24/04/2008

    اكمل المثل

    مُساهمة من طرف sahr5a في الإثنين أكتوبر 13, 2008 3:52 am

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    هذه الفكره رأيتها في أحد المنتديات و أعجبتني وأردت أن أنقلها لكم وهى عباره عن موضوع

    تراثي مهم الا وهو امثالنا الشعبية .

    وبما أن المنتدى يضم أعضاء من دول مختلفه ..فأكيد سنتعاون على تحقيق الهدف ألا وهو الفائده للجميع

    وللتعرف على تراث الدول العربيه من خلال أمثالها الشعبيه على صورة مسابقه ..وإن شاء الله تنال على

    إعجابكم .

    طريقة المسابقه كالتالي :ـ يتم طرح مثل ناقص،من قبل العضو المشارك ، ومن ثم يأتي عضو آخر

    ويكمل المثل الناقص ، ويقوم بطرح مثل جديد ناقص ....وهكذا ....

    وأرجو أن تعم الفائده على الجميع .

    وانا هبدأ

    الى على راسه بطحة
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الأحد نوفمبر 09, 2008 4:31 am

    جميله مووت اللعبه تيه يا قمر بجد
    وانا هبدا معاكي
    تسلم الهاندووز

    اللي علي راسه بطحه
    يحسس عليها


    يا بخت من بات مظلوم.................
    avatar
    WEBMASTER
    ¦¤( ALMODER )¤¦
    ¦¤( ALMODER )¤¦

    ذكر
    عدد الرسائل : 1250
    العمر : 27
    الموقع : www.moshkila.mam9.com
    بتشتغل ايه يا عم : studen
    مودك ايه؟ : cooooooool
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/05/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف WEBMASTER في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 1:10 pm

    يابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم

    صح صح

    ابن الوز _____________________
    كملوا انتوا بقي

    نايس توبك يا قمر


    _________________


    Greetings to those who destroyed my life
    Greetings to those who taught me to love and betrayal

    GEMY
    ¦¤( ALMODER )¤¦
    ¦¤( ALMODER )¤¦

    ذكر
    عدد الرسائل : 6711
    العمر : 28
    الموقع : egypt
    بتشتغل ايه يا عم : student
    مودك ايه؟ : دماغ عاليه اوووى ومتكلفه
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 2
    نقاط : 23
    تاريخ التسجيل : 17/03/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف GEMY في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 1:21 pm

    عوااااام


    الى خدته الارعه


    _________________



    ليلة فى حضنك ياه بالدنيا وكل ما فيها هى حياتى حياة لو لحظة تكون مش فيها
    avatar
    crazygirl
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 1794
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : الصبح طالبه وبعد الضهر دكتورة
    مودك ايه؟ : رومانسيه جدا جدا وبحب الحب
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 3
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف crazygirl في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 5:29 pm

    اللى اخدته الارعة تاخده ام الشعور

    صح انا عارفة

    اللى بيته من ازاز...................
    avatar
    عاشقة الرومانسية
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 323
    العمر : 26
    بتشتغل ايه يا عم : هكون بشتغل ايه يعنى بشتغل نفسي طبعا
    مودك ايه؟ : ساعات وساعات بس الاغلبيه طرقعه
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 12/10/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف عاشقة الرومانسية في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 7:29 pm

    ميحدفش الناس بالطوب

    يا داخل بين البصله وقشرتها...........

    GEMY
    ¦¤( ALMODER )¤¦
    ¦¤( ALMODER )¤¦

    ذكر
    عدد الرسائل : 6711
    العمر : 28
    الموقع : egypt
    بتشتغل ايه يا عم : student
    مودك ايه؟ : دماغ عاليه اوووى ومتكلفه
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 2
    نقاط : 23
    تاريخ التسجيل : 17/03/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف GEMY في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 7:31 pm

    حط قطره لحسن تدمع من ريحتها نيهااااااااااى



    الى بيته من ازاز


    _________________



    ليلة فى حضنك ياه بالدنيا وكل ما فيها هى حياتى حياة لو لحظة تكون مش فيها
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 8:54 pm

    اللي بيته من ازاز مايقلع هدومه في الصالون
    نيهاااااااااااااااااااااااااااااااي
    لا بجد اللي بيته من ازاز ما يحدفش الناس بلطوب


    امشي في جنازه وما.................

    GEMY
    ¦¤( ALMODER )¤¦
    ¦¤( ALMODER )¤¦

    ذكر
    عدد الرسائل : 6711
    العمر : 28
    الموقع : egypt
    بتشتغل ايه يا عم : student
    مودك ايه؟ : دماغ عاليه اوووى ومتكلفه
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 2
    نقاط : 23
    تاريخ التسجيل : 17/03/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف GEMY في الأربعاء نوفمبر 12, 2008 12:33 am

    تمشيش فى جوازه

    لما قالو دى بينه حسيت الحيطه وقعت ليا ولا لما قالو ده ولد


    _________________



    ليلة فى حضنك ياه بالدنيا وكل ما فيها هى حياتى حياة لو لحظة تكون مش فيها
    avatar
    crazygirl
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 1794
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : الصبح طالبه وبعد الضهر دكتورة
    مودك ايه؟ : رومانسيه جدا جدا وبحب الحب
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 3
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف crazygirl في الخميس نوفمبر 13, 2008 6:44 pm

    ايه ده انا ماعرفش ايه اللى انت كاتبه ده
    avatar
    retired love
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§

    ذكر
    عدد الرسائل : 459
    العمر : 28
    بتشتغل ايه يا عم : هاكون منجد ياعنى طبعا طبعا رجل اعمال
    مودك ايه؟ : على حسب احداث اليوم
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف retired love في الجمعة نوفمبر 14, 2008 12:00 am

    اقلب القدره على فمها


    _________________
    [img]

    تعلمت فنون الحب بكل انواع الجنون تعلمت حين اقول نعم من اجل العيون الحب حرب وكل من قدها ياعمرى مجنون لا تسألنى ما هى قصتى ولا تسأل من اكون انا من كتب دستور الحب وانا من وضع له قانون
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الجمعة نوفمبر 14, 2008 3:14 am

    يتدلق الفول منها
    هههههههههههههههههههههههههه

    اقلب القدره علي فمها تطلع البت لامها


    علي راي المثل ضل راجل ولا ضل...................
    avatar
    retired love
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§

    ذكر
    عدد الرسائل : 459
    العمر : 28
    بتشتغل ايه يا عم : هاكون منجد ياعنى طبعا طبعا رجل اعمال
    مودك ايه؟ : على حسب احداث اليوم
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف retired love في الجمعة نوفمبر 14, 2008 3:00 pm

    حيطه

    اللى معاه قرش محيرو


    _________________
    [img]

    تعلمت فنون الحب بكل انواع الجنون تعلمت حين اقول نعم من اجل العيون الحب حرب وكل من قدها ياعمرى مجنون لا تسألنى ما هى قصتى ولا تسأل من اكون انا من كتب دستور الحب وانا من وضع له قانون
    avatar
    crazygirl
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 1794
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : الصبح طالبه وبعد الضهر دكتورة
    مودك ايه؟ : رومانسيه جدا جدا وبحب الحب
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 3
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف crazygirl في الأحد نوفمبر 16, 2008 1:55 am

    يجيب حمام ويطيره

    عصفور فى الايد........
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الأحد نوفمبر 16, 2008 7:10 pm

    ولا عشره علي الشجره

    البيت بيت ابونا.....................
    avatar
    crazygirl
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 1794
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : الصبح طالبه وبعد الضهر دكتورة
    مودك ايه؟ : رومانسيه جدا جدا وبحب الحب
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 3
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف crazygirl في الأحد نوفمبر 16, 2008 9:55 pm

    والغرب يطردونا

    يا مامنن الرجال..............
    avatar
    morraa
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 628
    العمر : 31
    بتشتغل ايه يا عم : طالبه
    مودك ايه؟ : مبسوطه شويه
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 1
    تاريخ التسجيل : 04/11/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف morraa في الأحد نوفمبر 16, 2008 11:09 pm

    يامامنه للميه فى الغربال


    اللى خدته القرعه...............
    avatar
    retired love
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§
    §¦¦¤~ MOSHRF MOSHKILA~¤¦¦§

    ذكر
    عدد الرسائل : 459
    العمر : 28
    بتشتغل ايه يا عم : هاكون منجد ياعنى طبعا طبعا رجل اعمال
    مودك ايه؟ : على حسب احداث اليوم
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف retired love في الإثنين نوفمبر 17, 2008 3:15 am

    تخدو اللى عامله شعرها استشوار

    قال يمش عارف ايه يبقى ......


    _________________
    [img]

    تعلمت فنون الحب بكل انواع الجنون تعلمت حين اقول نعم من اجل العيون الحب حرب وكل من قدها ياعمرى مجنون لا تسألنى ما هى قصتى ولا تسأل من اكون انا من كتب دستور الحب وانا من وضع له قانون
    avatar
    WEBMASTER
    ¦¤( ALMODER )¤¦
    ¦¤( ALMODER )¤¦

    ذكر
    عدد الرسائل : 1250
    العمر : 27
    الموقع : www.moshkila.mam9.com
    بتشتغل ايه يا عم : studen
    مودك ايه؟ : cooooooool
    الاوسمه :
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/05/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف WEBMASTER في الإثنين نوفمبر 17, 2008 10:42 am

    مش فاهم حاجه ياتيتو اته الي انته كاتبه ده



    الي اختشوا حصلهم ايه


    _________________


    Greetings to those who destroyed my life
    Greetings to those who taught me to love and betrayal
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الإثنين نوفمبر 17, 2008 9:39 pm

    ماتووووووووووووووووووووووووووو



    ايش تعمل الماشطه في......................
    avatar
    شمس لا تغيب
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 833
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : طالبه
    مودك ايه؟ : هطق من الغيظ بس
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف شمس لا تغيب في الإثنين نوفمبر 17, 2008 9:50 pm

    مثلك صعب اوي يا ايمي

    ايه تعمل الماشطه في راس القرعه هههههههههههههه مانا معرفش المثل دا ولا اعرف يعني ايه الماشطه

    مش الماشطه دي اللي بتسرح الشعر هههههههههههههههه


    القرد في عين امه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الإثنين نوفمبر 17, 2008 9:54 pm

    اها الماشطه اللي بتسرح الشعر بس المثل الحقيقي بيقول
    ايش تعمل الماشطه في الوش العكر
    يعني هي كده كده وحشه مهما عملت الماشطه وسرحتلها شعرها مفيش فايده هي مضروبه بلنار اساسا مش ممكن تبقى حلوه

    القرد في عين امو غزال


    خنفسه شافت ولادها علي الحيط..
    نيهاهاهااااااااااااااااي
    avatar
    crazygirl
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 1794
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : الصبح طالبه وبعد الضهر دكتورة
    مودك ايه؟ : رومانسيه جدا جدا وبحب الحب
    السٌّمعَة : 3
    نقاط : 3
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف crazygirl في الإثنين نوفمبر 17, 2008 9:59 pm

    قالت عقد لولى واتلضم بالخيط
    ايه ده يا بنتى ده ده انا طلبت وسيلة مساعدة عشان احله
    المهم اقول
    على وشك يبان يا..............؟
    avatar
    شمس لا تغيب
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦
    ¦¤(MOSHRFA MOSHKILA)¤¦

    انثى
    عدد الرسائل : 833
    العمر : 29
    بتشتغل ايه يا عم : طالبه
    مودك ايه؟ : هطق من الغيظ بس
    السٌّمعَة : 0
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 06/04/2008

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف شمس لا تغيب في الإثنين نوفمبر 17, 2008 10:00 pm

    اها يعني انا طلعت صوووووووح ههههههههههه


    خنفسه شافت ولادها علي الحيط.. قالت ياخواتي دي لؤلؤ متعلق في الحيط هههههههههه صوووووح كدا


    بس بيتهيئلي كده والله اعلم ان ياخواتي دي من قاموسي انا مش في المثل نفسه ههههههههههه


    مثل ايه مثل ايه معرفش امثال بس احاول


    اقلب القدره علي فومها ................. امها يلا دي من عندي هههههههههههه
    avatar
    زائر
    زائر

    رد: اكمل المثل

    مُساهمة من طرف زائر في الإثنين نوفمبر 17, 2008 10:04 pm

    وبتاع شوشو يا شموسه مش حلتيه ليه
    علي وشك يبان يا نداغ اللبان

    اقلب القدره علي فمها تطلع البت لامها او يتدلق الفول منها عاتي اي حاجه


    كده انتي خدتي كل وسائل المساعده بتاعتك يا شوشو مش ليكي اي مساعده تاني



    يا مستني السمنه من بطن النمله....................

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مارس 28, 2017 7:19 am